fbpx

async, await – czyli programowanie asynchroniczne w języku C#

Jedną z podstawowych rzeczy, które należy poznać jest programowanie asynchroniczne. Dzięki odpowiedniemu użyciu słów kluczowych async i await jesteśmy w stanie przyspieszyć nasze aplikacje.

async – tym słowem oznaczamy metodę, która jest asynchroniczna.

await – to słowo kluczowe towarzyszy wywołaniu metody asynchronicznej. Zawsze gdzie występuje to słowo program będzie czekał aż dana metoda się wykona i dopiero wtedy będzie wykonywał kolejne instrukcje.

Kod bez użycia async i await

Zanim zobaczysz jak użyć słów async i await zapoznaj się z poniższym programem. Możesz go wkleić do Visual Studio i na pewno zadziała.

using System;
using System.Threading.Tasks;

namespace ConsoleAppAsyncAwait
{
    public class Coffee { }
    public class Egg {}
    public class Bacon { }
    public class Toast { }
    public class Juice { }

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Coffee cup = PourCoffee();
            Console.WriteLine("coffee is ready");

            Egg eggs = FryEggs(2);
            Console.WriteLine("eggs are ready");

            Bacon bacon = FryBacon(3);
            Console.WriteLine("bacon is ready");

            Toast toast = ToastBread(2);
            ApplyButter(toast);
            ApplyJam(toast);
            Console.WriteLine("toast is ready");

            Juice oj = PourOJ();
            Console.WriteLine("oj is ready");
            Console.WriteLine("Breakfast is ready!");
        }

        private static Juice PourOJ()
        {
            Console.WriteLine("Pouring orange juice");
            return new Juice();
        }

        private static void ApplyJam(Toast toast) =>
            Console.WriteLine("Putting jam on the toast");

        private static void ApplyButter(Toast toast) =>
            Console.WriteLine("Putting butter on the toast");

        private static Toast ToastBread(int slices)
        {
            for (int slice = 0; slice < slices; slice++)
            {
                Console.WriteLine("Putting a slice of bread in the toaster");
            }
            Console.WriteLine("Start toasting...");
            Task.Delay(3000).Wait();
            Console.WriteLine("Remove toast from toaster");

            return new Toast();
        }

        private static Bacon FryBacon(int slices)
        {
            Console.WriteLine($"putting {slices} slices of bacon in the pan");
            Console.WriteLine("cooking first side of bacon...");
            Task.Delay(3000).Wait();
            for (int slice = 0; slice < slices; slice++)
            {
                Console.WriteLine("flipping a slice of bacon");
            }
            Console.WriteLine("cooking the second side of bacon...");
            Task.Delay(3000).Wait();
            Console.WriteLine("Put bacon on plate");

            return new Bacon();
        }

        private static Egg FryEggs(int howMany)
        {
            Console.WriteLine("Warming the egg pan...");
            Task.Delay(3000).Wait();
            Console.WriteLine($"cracking {howMany} eggs");
            Console.WriteLine("cooking the eggs ...");
            Task.Delay(3000).Wait();
            Console.WriteLine("Put eggs on plate");

            return new Egg();
        }

        private static Coffee PourCoffee()
        {
            Console.WriteLine("Pouring coffee");
            return new Coffee();
        }
    }
}

W powyższym przykładzie wszystkie operacje wykonywane są synchronicznie, czyli po kolei. Nie ma tu ani trochę równoległości. A równoległość jest ważna bo pozwala zaoszczędzić czas i wykorzystać wielordzeniowe procesory.

Jeśli uruchomisz ten kod to zauważysz, że wykonuje się kilkadziesiąt sekund. To trochę długo, bo część operacji możemy przecież wykonywać równolegle. W efekcie zakończenie wszystkich zadań nastąpi kilka razy szybciej.

Kod z użyciem async i await

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Threading.Tasks;

namespace ConsoleAppAsyncAwait
{
    public class Coffee { }
    public class Egg {}
    public class Bacon { }
    public class Toast { }
    public class Juice { }

    class Program
    {
        static async Task Main(string[] args)
        {
            Coffee cup = PourCoffee();
            Console.WriteLine("coffee is ready");

            var eggsTask = FryEggsAsync(2);
            var baconTask = FryBaconAsync(3);
            var toastTask = MakeToastWithButterAndJamAsync(2);

            var breakfastTasks = new List<Task> { eggsTask, baconTask, toastTask };
            while (breakfastTasks.Count > 0)
            {
                Task finishedTask = await Task.WhenAny(breakfastTasks);
                if (finishedTask == eggsTask)
                {
                    Console.WriteLine("eggs are ready");
                }
                else if (finishedTask == baconTask)
                {
                    Console.WriteLine("bacon is ready");
                }
                else if (finishedTask == toastTask)
                {
                    Console.WriteLine("toast is ready");
                }
                breakfastTasks.Remove(finishedTask);
            }

            Juice oj = PourOJ();
            Console.WriteLine("oj is ready");
            Console.WriteLine("Breakfast is ready!");
        }

        static async Task<Toast> MakeToastWithButterAndJamAsync(int number)
        {
            var toast = await ToastBreadAsync(number);
            ApplyButter(toast);
            ApplyJam(toast);

            return toast;
        }

        private static Juice PourOJ()
        {
            Console.WriteLine("Pouring orange juice");
            return new Juice();
        }

        private static void ApplyJam(Toast toast) =>
            Console.WriteLine("Putting jam on the toast");

        private static void ApplyButter(Toast toast) =>
            Console.WriteLine("Putting butter on the toast");

        private static async Task<Toast> ToastBreadAsync(int slices)
        {
            for (int slice = 0; slice < slices; slice++)
            {
                Console.WriteLine("Putting a slice of bread in the toaster");
            }
            Console.WriteLine("Start toasting...");
            await Task.Delay(3000);
            Console.WriteLine("Remove toast from toaster");

            return new Toast();
        }

        private static async Task<Bacon> FryBaconAsync(int slices)
        {
            Console.WriteLine($"putting {slices} slices of bacon in the pan");
            Console.WriteLine("cooking first side of bacon...");
            await Task.Delay(3000);
            for (int slice = 0; slice < slices; slice++)
            {
                Console.WriteLine("flipping a slice of bacon");
            }
            Console.WriteLine("cooking the second side of bacon...");
            await Task.Delay(3000);
            Console.WriteLine("Put bacon on plate");

            return new Bacon();
        }

        private static async Task<Egg> FryEggsAsync(int howMany)
        {
            Console.WriteLine("Warming the egg pan...");
            await Task.Delay(3000);
            Console.WriteLine($"cracking {howMany} eggs");
            Console.WriteLine("cooking the eggs ...");
            await Task.Delay(3000);
            Console.WriteLine("Put eggs on plate");

            return new Egg();
        }

        private static Coffee PourCoffee()
        {
            Console.WriteLine("Pouring coffee");
            return new Coffee();
        }
    }
}

Kod użyty w przykładach pochodzi ze strony Microsoft: https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/concepts/async/