LEKCJA 3 – Zmienne w języku C#

Witam Cię w lekcji 3. naszego kursu gdzie omawiamy podstawy języka C#. Przeczytaj tę lekcję aby zrozumieć podstawy dotyczące zmiennych i pamięci. Jeśli opanujesz dobrze podstawy to będziesz o bliżej celu aby w przyszłości zostać programistą.

W tej lekcji języka C#:

  • dowiesz się do czego służą zmienne
  • zadeklarujesz swoją pierwszą zmienną
  • poznasz koncepcję typu danych

Do czego służą zmienne?

Jak pewnie wiesz każdy program komputerowy zajmuje się przetwarzaniem danych. Schemat każdego prostego programu komputerowego wygląda mniej więcej tak:

DANE WEJŚCIOWE -> PROGRAM KOMPUTEROWY -> DANE WYJŚCIOWE

Krótkie wyjaśnienie:

  • DANE WEJŚCIOWE – może być to tekst podany przez użytkownika programu, dane zapisane w bazie danych. Na przykład w przypadku strony www.allegro.pl mamy do czynienia z kilkoma rodzajami danych wejściowych: 1) tekst wpisany przez użytkownika 2) dane produktów zapisane w bazie danych na serwerze allegro.pl.
  • PROGRAM KOMPUTEROWY – Kiedy użytkownik strony internetowej allegro.pl wyszuka na przykład „rower” to program musi przeszukać swoją bazę danych i wyszukać wszystkie produkty, które w swojej nazwie lub opisie zawierają słowo: „rower”. Program zajmuje się więc porównywaniem danych w bazie z tekstem. To całe jego zadanie.
  • DANE WYJŚCIOWE – Czyli to co użytkownik zobaczy po wyszukaniu produktu na stronie allegro.pl. Dane wyjściowe w naszym przypadku będą listą rowerów, które można kupić na portalu allegro.pl.

Jak dane przechowywane są w języku C#?

Krótko mówiąc dane w języku C# przechowywane są na dwa sposoby.

  1. Proste dane takie jak wartości liczbowe, wartości logiczne są zapisywane na tak zwanym stosie. Di takich typów danych zaliczają się między innymi: int, double, bool, float, decimal.
  2. Dane bardziej złożone, czyli obiekty (po angielsku nazywamy taki typ object albo reference type) są przechowywane na tak zwanej stercie.

UWAGA: Pojęcia stos i sterta omówimy w kolejnych lekcjach. Na razie się tym nie przejmuj.

Zmienne w języku C#

W języki C# można deklarować zmienne. Zmienna to miejsce w pamięci komputera, które:

  • posiada swoją nazwę
  • ma ściśle określony typ danych
  • ma przydzielone miejsce w pamięci RAM komputera, gdzie przechowywana jest wartość

Jak zadeklarować zmienną w języku C#?

Można to zrobić na 2 sposoby:

  1. Sposób jawny
  2. Sposób niejawny

Sposób jawny polega na tym, że podajemy typ zmiennej w momencie jej deklaracji. Oto dwa sposoby deklaracji w sposób jawny – zauważ, że podaliśmy typ zmiennej czyli int.

int zmienna;
int zmienna = 15;

Sposób niejawny polega na tym, że zamiast typu danych podajemy słowo kluczowe var. Bardzo często spotkasz się z tą konstrukcją, więc warto poznać ją już teraz:

var zmienna = 15;

Uwaga: Jeśli deklarujesz zmienną za pomocą słowa var to powinieneś od razu przypisać wartość(w przykładzie powyżej przypisaliśmy wartość 15. (znak równości nazywamy przypisaniem lub operatorem przypisania). Dzięki temu Visual Studio mógł wywnioskować, że chodzi nam o zmienną typu int. Dzięki temu program mógł zarezerwować określoną ilość w pamięci RAM aby przechować tam wartość 15).

Przykład: jak używać zmiennej typu liczbowego?

Teraz zobaczmy jak w praktyce możemy użyć najprostszego liczbowego typu danych, czyli int.

Typ danych int oznacza po angielsku integer czyli liczby całkowite. Za pomocą tego typu zmiennych możemy przechowywać wartości liczbowe takie jak 1, 2, 3, 1000, 15000.

Do wykonania zadań z tej lekcji będziesz potrzebował programu do tworzenia programów w języku C#. Program nazywa się Visual Studio. Jeśli chcesz zainstalować program Visual Studio to zapraszam Cię do lekcji 1 tego kursu: https://kursdotnet.pl/instalacja-visual-studio-2019-instrukcja-krok-po-kroku/

Otwórzmy Visual Studio i stwórzmy nowy program konsolowy. Wewnątrz metody main napiszmy następujący kod:

int age = 32;

Console.WriteLine("Twój wiek to: " + age);

Zadanie dla Ciebie